Singapore & Maleisië

Vorige week maandag aangekomen in Singapore. Ik verbleef hier voor 2 nachten in Chinatown. Wat een supergave stad! Ik ben lekker alleen op pad gegaan wat ik heerlijk vond. Afgelopen weken was ik natuurlijk 24 uur per dag en 7 dagen per week met mensen. Dus even wat voor mezelf doen was ik wel aan toe.

2 dagen later ging ik met de bus van Singapore naar Kuala Lumpur in Maleisië. Hier had ik afgesproken met Annemarie om een stukje te gaan reizen in Maleisië.
We verbleven 3 dagen in KL en hebben de stad een beetje bekeken. Ook hebben we hier Sjoerd ontmoet, jongen uit Nederland en hij reist ook een stukje met ons mee.
De stad is niet echt bijzonder, er hangt heel veel smog en het is er superdruk.
De eerste avond zijn we met het hostel naar de SkyBar geweest, hier hadden we een supermooi uitzicht op de Petronas Towers. Het was ook nog eens ladies night, dus we hadden gratis cocktails haha!
De volgende dag zijn we maar de Batu Caves gegaan net even buiten Kuala Lumpur. Helaas waren deze grotten niet zo mooi als verwacht. Dus zijn we maar weer teruggegaan en hebben we even lekker geshopt haha. Gelukkig kon ik me inhouden om niks te kopen want ik moet nog anderhalve maand met een Backpack rondlopen, anders wordt ie wel heel zwaar!
De volgende dag zijn we naar het aquarium geweest en 's avonds naar de dansende fontein bij de petronas Towers!
Na 3 dagen KL werd het wel weer tijd om de stad, de smog en de drukte te verlaten. Op naar Cameron Highlands, het gebied van groene heuvels, thee, kou en regen haha. De tweede dag hadden we geluk en probeerde de zon een beetje door de bewolking heen te komen. Die ochtend hebben we een taxi genomen (een hele oude Mercedes uit t jaar 0) naar de BOH teaplantations. De taxi chauffeur bood aan om onze gids voor die ochtend te zijn en ons vanalles uit te leggen over de thee plantages.
Onderweg stopte we af en toe om een mooie foto te maken, wilde besjes te eten en een hele berg uitleg te krijgen van onze aardige taxichauffeur! Tuf tuf, hobbel de bobbel, daar gingen we weer op naar de de volgende stop, even tussen de thee planten staan, smile, flits. Hoppa weer een mooie foto. We eindige bij de fabriek waar ze de theebladeren tot echte thee maken.
Uiteraard hebben we daar nog een heerlijk kopje thee gedronken, die achteraf niet zo bijzonder was als we dachten, maar wel met een prachtig mooi uitzicht!
Smiddags nog even een mooie wandeling door de jungle gemaakt.
Ook zijn we daar Savonds met de eigenaar van het guesthouse naar een Chinees festival gegaan. Heel bijzonder, want we kregen te horen dat er Chinese mannen zichzelf in trans brengen en dan hun tong er af gaan snijden en pennen door hun wangen steken. We zijn hier maar snel weer weggegaan haha. Niet echt iets voor ons nuchtere Hollanders.
Na een paar regenachtige dagen in Cameron Highlands vertrokken we met de bus naar Penang. Dit is een eiland aan de westkant van Maleisië. We verbleven in het plaatsje Georgetown. Gelukkig hadden al vrij snel een hostel gevonden in de leuke straat: love lane. Op het eerste gezicht had deze straat wel wat weg van Cubaanse sferen. Georgetown is een hele leuke stad met aan de ene kant veel luxe en aan de andere kant een armoedig zooitje. We hebben hier hele mooie streetart gezien en heerlijk indisch gegeten! Op de scooter hebben we het eiland verkent en zijn we ook naar het prachtige taman negara nationaal park geweest. Hier hebben we een paar uur door de jungle gelopen naar Monkey Beach. Onderweg zijn we hele grote varanen tegengekomen, mooie vlinders en aapjes!
In de Botanical Gardens liepen we ineens een hele grote zwarte slang voor de voeten! Gelukkig was hij banger voor ons!
Na de botanical Gardens wilde we de Penang Hill op, vanaf hier heb je een heel mooi uitzicht over heel Penang. Helaas door de bosbranden op Sumatra hadden we heel veel last van de Haze (smog) in Maleisië. Dus wisten we dat we geen uitzicht zouden hebben op de Penang Hill. Toch wilde we naar boven maar de klim was 2 uur stijl omhoog lopen. Van een local kregen we te horen dat er ook wel eens pick-up trucks en auto's naar boven gaan en we misschien mee konden liften. Dat klonk als een beter plan! Bij de tweede auto was het raak en mochten we achter in de laadbak springen! Op deze manier was het dan toch leuk om boven aan Penang Hill te staan! En in de pick-up was ook een heel avontuur haha!
Een paar dagen later hebben we afscheid genomen van Annemarie, zei ging verder reizen door Borneo. Sjoerd en ik zijn verder gereisd naar Langkawi Island. Vanaf Penang hebben de de 3 uur durende Ferry genomen naar Langkawi. Gelukkig hadden we daar weinig last van de haze en hebben we flink wat zon gehad! Alleen de tweede dag nog veel last en hadden we net als de locals maar zo'n lelijk mondkapje gekocht voor op de scooter. De haze stond gelijk aan een pakje sigaretten per dag!
We hebben hele mooie watervallen gezien en prachtige verlaten stranden! Het leek wel expeditie robinson!
We hebben ook een hele mooie Island Hopping Tour gedaan, we zijn naar drie eilandjes geweest en hebben door de mangrove gevaren! Langkawi bestaat trouwens uit 99 eilandjes! Na 5 prachtige dagen Langkawi hadden we alles al wel gezien en ben ik terug naar Kuala Lumpur gevlogen.
Ik had nog wel meer van Maleisië willen zien, maar door het weer heb ik mijn plannen gewijzigd en vlieg ik vandaag naar het land waar alles draait om Buddah, pagodes en zijn stupa's. Na tientallen jaren afgesloten te zijn geweest voor toerisme ging het land een paar jaar geleden eindelijk open. Myanmar it is!! Over een uurtje ga ik de lucht in en land ik in Yangon, de oude hoofdstad van voormalig Birma.
Over een paar dagen komt een vriendinnetje die ik heb ontmoet in Bali daar ook heen en gaan we samen het prachtige Myanmar verkennen!
With love from Kuala Lumpur!

Vaders

Mooi beschreven. Ik kijk uit naar je verhaal over vm Birma.????

Maud de Haan

Jezus Soof wat een toffe berichten zeg!! Je vermaak je prima zo te lezen! Stoer hoor!! Geniet nog lekker chickie! Xx

Pepijn

Mooi geschreven soof!!! Veel plezier in Mianmar!!????

Greetje barth

Wat een avonturen Sophie en je hebt nog ruim een maand te gaan. Heel veel plezier in wat er allemaal nog komen gaat????????????????????

Mayke

Super tof weer soof! Genietse! XX

Naoom

Soof wat een heerlijk berichtje zeg!!! Lekker genieten topper en houdt ons maar goed op de hoogte haha. xx

Esther schram schilder

Wauw soof! Klinkt geweldig! Ga r nog 6 wk enorm van genieten! ????

bouke

genoten van je verhaal Sophie! je begint een beetje op Floortje Dessing te lijken al reis jij (nog) niet helemaal naar het einde van de wereld...

Ria Leegwater

Hoi Sophie, wat leuk om je verhalen te lezen en wat maak je veel mee. Geniet nog komende weken van je mooie reis. Tot ziens!

Hetty van Lunen

wat een belevenissen, de bewoners genieten mee van je verhalen.
Er wordt tijdens de activiteiten regelmatig over je gesproken.
Veel plezier nog de komende weken