Magisch Myanmar & Zonnig Thailand!

Hola iedereen!

Dit is alweer mijn laatste verhaal van mijn reis door Azië!
Over Myanmar kan ik hele boeken schrijven denk ik, dus ik houd het kort haha!
29 oktober kwam ik aan in Yangon, Myanmar! WoW wat een wereld van verschil was dat in vergelijking met Maleisië! Een mega drukke en hete stad, overal stinkt het naar gedroogde vis en zie mensen op elke hoek van de straat ingewanden van dieren eten! Schijnt daar een delicatesse te zijn, ik pas haha!
Overal waar je loopt zie je op straat rode vlekken, eerst dacht ik dat het bloed was haha. Maar al snel kwam ik erachter dat het van de betelnut leave is. Bijna alle mensen in Myanmar kauwen op een soort tabak, dat maken ze van: betelnut leave, soort witte pepermunt pasta doen ze op het blad, dan gaat er iets van tabak op en een rood/paars blokje (lijkt op een stuk wortel van een boom). Hier maken ze dan een pakketje van en de mensen kauwen erop, vervolgens spugen ze hun speeksel uit en kauwen ze rustig weer verder hahaha. Iedereen heeft van dit spul ook rode/zwarte tanden!
Na Yangon ben ik met Leonie naar Bago gegaan, niet heel bijzonder maar we hebben wel de golden rock bezocht en een tuk tuk Tour gedaan! Tijdens die tuk tuk Tour, waar we achteraf 100 blauwe plekken van hebben opgelopen, omdat de weg meega bumpy was haha, hebben we ook een snake tempel bezocht. In die tempel woont een 4 meter lange boa constrictor, er zat geen hek omheen ofzo, dus als ie honger had kon hij me zo opeten! Gelukkig had ie net een kip gegeten!
Vanaf Bago hebben we een 12 uur lange busrit genomen naar Inle Lake. En wat voor busrit... Als in Nederland de bus vol is, is ie vol. Maar hier in Myanmar kan alles! Mensen die in het gangpad zitten voor 12 uur omdat er geen stoelen meer beschikbaar zijn, stinken wederom naar gedroogde vis, kunnen de bochten en de hobbels niet aan, dus moeten ze de hele tijd overgeven. Hahahahah beeld je dat goed in, en dan weet je hoe ik mijn busrit heb ervaren!
Ach.. Weer een ervaring rijker zeg ik maar!
Inle Lake was geweldig!! Een prachtig groot meer, waar we een 9 uur lange boottocht op hebben gemaakt! Af en toe stopte we voor een of andere toeristische bezienswaardigheid op of aan het water!
Ook stopte we bij een longneck family, wat heel raar is want deze stam woont normaal in de jungle, na een beetje research op internet kwam Leonie erachter dat de longneck family op Inle Lake geforceerd wordt de tientallen gouden ringen om hun nek en benen te dragen voor toerisme. Aan hun trieste gezichten kon je zien dat ze niet happy waren.
Ik heb 2 foto's van ze genomen, maar voelde me totaal niet op m'n gemak bij zo'n toeristisch gebeuren. Arme mensen!
Verder hebben we wel heel veel leuke en mooie dingen gezien! Sigarenmakerij, floating market etc!
Na Inle Lake zijn we naar Kalaw gegaan met een locale trein, wat een prachtig uitzicht hadden we! In Kalaw hebben we een twee daagse trekking gedaan en sliepen we bij locals in de bergen! Wat een geweldige ervaring was dat! Primitief koken op vuur en slapen op een matrasje van 1cm op de grond! Wakker worden met een prachtige zonsopkomst een een hele aardige familie die het lekkerste ontbijt voor ons heeft gemaakt! Helaas de volgende ochtend werd ik teruggebracht naar Kalaw met de scooter, ik had 8 grote blaren van 2 bij 2 centimeter op m'n voeten en m'n voeten waren ook opgezwollen, dat nog eens 6 uur lopen ondraaglijk was!
Die nacht zijn we ook vertrokken naar Bagan, bagan staat bekend om zijn vele boeddhistische stupa's, pagoda's en tempels. Hier lijkt het wel alsof je in een sprookje bent beland! We hebben hier een e-Bike gehuurd (scooters zijn verboden voor toeristen) en zijn we bijna elke ochtend vroeg opgestaan om naar een tempel te tuffen, erop te klimmen en te genieten van de mooiste zonsopgang die ik ooit heb gezien!
Het toppunt van Bagan was de Luchtballonvaart met zonsopgang die ik heb gedaan! Koste me wel een rib uit m'n lijf haha maar het was het waard! Waaauw wat een geweldige ervaring!! En als afsluiter kregen we een heerlijk ontbijt met champagne!
Na Bagan zijn we doorgereisd naar Mandalay, wat een verschrikkelijke stad was. Dus zijn we de volgende dag met een nog verschrikkelijkere trein van 100 jaar oud terug gegaan naar Yangon.
De rit duurde 15 uur en we hadden gezelschap van 2 muizen en 100 spinnen en muggen in onze te kleine coupe! Ach.. Ook dit was weer een ervaring!
Wat trouwens bijzonder was aan onze reis door Myanmar, is dat er tijdens die tijd de eerste 'relatief' vrije verkiezingen waren sinds 25 jaar! De oppositiepartij NLD van Nobelprijswinnares Aung San Suu Kyi behaalde de meeste stemmen!
Bijzonder was dat wij op de dag van het stemmen in de trein naar Kalaw zaten. Onderweg passeerde we vele dorpjes waar we de locale bevolking zagen stemmen!
Een historisch moment, en ik was
Vanuit Yangon ben ik naar Krabi in Thailand gevlogen om van m'n laatste 2 weekjes te genieten van zon, zee en strand!
In Krabi heb ik 2 leuke meiden ontmoet waarmee ik naar de eilanden Koh Lanta, Koh Phi Phi en Koh Tao ben gegaan!
Deze laatste weken waren superleuk en heel gezellig, we hebben vooral heerlijk uitgerust op het strand en genoten van het mooie weer en de cocktails! Op Koh Tao hebben we een mooie snorkeltrip gedaan!
Nu de laatste 4 dagen zit ik weer op Bali omdat morgen mijn vlucht vanaf hier weer terug naar het koude Nederland gaat! Helaas heb ik deze dagen niet veel gedaan omdat ik een flinke keelontsteking heb opgelopen en aan de antibiotica zit! Gelukkig kon ik wel lekker shoppen, wat ik natuurlijk helemaal niet erg vind haha!!
Super raar om nu na 3 maanden reizen weer naar huis te gaan! Ik ben al zo gewend aan het continue reizen van plek naar plek met een Backpack op m'n rug, elke keer weer andere geweldige en inspirerende mensen ontmoeten. Elke keer moet je je weer aanpassen aan een andere cultuur met hun gewoontes, overheerlijke eten en de super aardige locale bevolking.
Maar ik kijk er nu ook naar uit om m'n familie en vrienden weer te zien!!
Dikke kus en tot Snel!!:)

Reacties

Reacties

Greetje Barth

Dat heb je weer mooi beschreven Sophie, nu wacht de Andijvie Stampot op je???????????????? en zijn we weer blij je in ons midden te hebben!!

bouke

heerlijk om beetje te kunnen mee genieten met al de prachtige en bijzondere momenten die je meemaakt.
je reis mag dan wel bijna voorbij zijn; wat bij je blijft zijn je herinneringen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active